سوالات مصاحبه شغلی

سوالات مصاحبه شغلی

اگر برای اولین بار است که وارد بازار کار می شوید یا اگر به دنبال ایجاد تغییر در شغل کنونی خود هستید،می توانید از این راهنمای سوالات مصاحبه شغلی برای آماده شدن جهت انجام مصاحبه بعدی خود استفاده کنید.

در زیر و در ادامه مطلب حاضر،لیستی از سوالات مصاحبه شغلی به همراه تکنیک‌هایی که برای پاسخ‌گویی به سوالات مصاحبه شغلی وجود دارد را، فراهم کرده ایم که به شما برای آشنایی و پاسخ به سوالات مصاحبه شغلی کمک می‌کند.

1ممکن است در مورد خودتان بگویید و پیشینه خود را به طور خلاصه شرح دهید؟

در میان سوالات مصاحبه شغلی،مصاحبه کنندگان معمولا دوست دارند که ابتدا کمی در مورد سابقه شغلی و پیشینه کاری مصاحبه شونده بشنوند. اطمینان حاصل کنید که داستان شما شروعی عالی، میانه ای جذاب و پایانی دارد که باعث می شود مصاحبه گر سوابق شما را برای برنده شدن در این شغل مد نظر داشته باشد.

در مورد یک اتفاق مرتبط که شما را به حرفه ای که دنبال می کنید مشتاق کرده صحبت کنید و با بحث در مورد تحصیلات خود پیگیری کنید.به مصاحبه کننده بگویید که چگونه آموزش آکادمیک و اشتیاق شما به موضوع یا صنعتی که این شرکت در آن تخصص دارد، همراه با تجربه کاری شما، شما را برای این شغل مناسب می کند. اگر پروژه پیچیده‌ای را مدیریت کرده‌اید یا روی یک طراحی هیجان‌انگیز و غیرعادی کار کرده‌اید، آن را ذکر کنید.

مثال: «من از یک شهر کوچک آمده‌ام، جایی که فرصت‌ها محدود بود. از آنجایی که مدارس خوب نادر بودند، من با آموزش آنلاین شروع کردم. آنجا بود که کدنویسی را یاد گرفتم و سپس گواهینامه خود را به عنوان برنامه نویس کامپیوتر دریافت کردم. و حتی بعد از اینکه اولین شغلم را به عنوان یک برنامه نویس front-end بدست آوردم،هم چنان به سرمایه گذاری برای تسلط بیشتر بر زبان ها، ابزارها و فریم ورک های ادامه داده ام.

2. چگونه در مورد این موقعیت شنیدید؟

کارفرمایان می خواهند بدانند که آیا شما به طور فعال به دنبال شرکت آنها هستید، از یک استخدام کننده در مورد این نقش شنیده اید یا توسط یک کارمند فعلی به این موقعیت پیشنهاد شده اید. به طور خلاصه، آنها می خواهند بدانند چگونه به آنها رسیدید.

اگر کسی شما را برای این موقعیت پیشنهاد کرد، حتماً نام او را بگویید. تصور نکنید که مصاحبه کننده از قبل، از ارجاع او اطلاع دارد. احتمالاً مایلید که نحوه شناخت شخصی که شما را معرفی کرده است را نیز پیگیری کنید. به عنوان مثال، اگر شما و معرف (که شما را به مصاحبه کننده توصیه کرده) قبلاً با هم کار کرده اید، یا اگر او را در یک رویداد ملاقات کرده اید، آن را ذکر کنید تا کمی اعتبار بیشتری به خود بدهید.

اگر معرف شما در شرکتی کار می‌کند و به شما پیشنهاد داده که برای این کار درخواست دهید، توضیح دهید که چرا او فکر می‌کرده که شما فردی مناسب برای این شغل هستید. اگر خودتان به دنبال این نقش بودید، در مورد آنچه که توجه شما را به این شغل جلب کرده است، توضیح دهید. اگر بتوانید ارزش‌های خود را با شرکت و مأموریت آن‌ها هماهنگ کنید، امتیاز اضافی اضافی خواهید داشت.

بهتر است مدیر استخدام را متقاعد کنید که به چند دلیل خاص، شرکت او را بر سایر شرکت ها ترجیح داده اید. حتی اگر قبل از استخدام با سازمان آشنایی نداشتید، در مورد مسیری که برای رسیدن به این شغل طی رده اید، توضیح دهید و در مورد اینکه چرا علاقه مند به پیشبرد فرآیندهای محوله هستید.

مثال: «من این موقعیت شغلی را از طریق صفحه شرکت شما در لینکدین که مدتی است آن را دنبال می کنم،پیدا کرده ام. من واقعاً مشتاق کارهایی هستم که شما در زمینه های X، Y و Z انجام می دهید، بنابراین برای ارائه درخواست بسیار علاقه مند بودم. مهارت‌های مورد نیاز به خوبی با مهارت‌هایی که من دارم مطابقت دارد، و به نظر می‌رسد این یک فرصت عالی برای من است تا در پیشبرد مسیر شرکت با شما مشارکت کنم.»

سوالات مصاحبه شغلی

3. چه نوع محیط کاری را ترجیح می دهید؟

قبل از مصاحبه حتما تحقیقات لازم خود را در مورد سازمان و فرهنگ شغلی آن انجام دهید. تحقیق شما در اینجا شما را نجات خواهد داد.بسیار بهتر است که محیط کاری مورد نظر شما با فرهنگ سازمانی محل کار شرکت هماهنگ باشد و اگر اینطور نیست، ممکن است برای شما مناسب نباشد.

برای مثال، ممکن است در وب سایت شرکت متوجه شوید که آنها ساختار سازمانی مسطحی دارند یا همکاری و استقلال را در اولویت قرار می دهند. اینها کلمات کلیدی هستند که می توانید در پاسخ به این سوال به آنها اشاره کنید. اگر مصاحبه کننده چیزی در مورد شرکت به شما بگوید که شما در تحقیقات خود آن را کشف نکردید، سعی کنید تجربه‌ای را که داشته‌اید توصیف کنید. هدف شما فهماندن این است که چگونه اخلاق کاری شما با اخلاق کاری سازمان مطابقت دارد.

مثال: “این به نظر من عالی است. من محیط های کاری جمعی را دوست دارم زیرا به من این احساس را می دهد که همیشه در حال یادگیری و رشد هستم، زمانی که با اعضای تیم همکاری می کنم و به افراد کمک می کنم به یک هدف جمعی در عین رقابت برسند، واقعاً پیشرفت می کنم. آخرین دوره کارآموزی من در سازمانی با فرهنگ مشابه بود و من واقعاً از این تعامل لذت بردم.”

مطالعه بیشتر:سه نکته برای مصاحبه

4. چگونه با فشار یا موقعیت های استرس زا کنار می آیید؟

در میان سوالات مصاحبه شغلی کارفرماها می خواهند بدانند: آیا قلعه را نگه می دارید یا تحت فشار فرو می ریزید؟ آنها می‌خواهند مطمئن شوند که وقتی فشار شدید می‌شود و ضرب‌ الاجل‌ها نزدیک می‌شوند، دچار بحران نخواهید شد. توانایی آرام ماندن تحت فشار، یک استعداد بسیار ارزشمند است.

یک مورد را به اشتراک بگذارید که چگونه با وجود آشفتگی، آرام بودید. اگر این مهارتی است که در حال توسعه آن هستید، آن را تصدیق کنید و گام‌هایی را که برای پاسخ بهتر به فشار در آینده برمی‌دارید بگنجانید. به عنوان مثال، می توانید نشان دهید که تمرین تمرکز حواس را برای کمک به مقابله بهتر با استرس شروع کرده اید. مثال: «می‌دانم که موقعیت‌های استرس‌ زا همیشه پیش می‌آیند، و من قطعاً باید یاد می‌گرفتم که چگونه آنها را در طول حرفه‌ام هدایت کنم. فکر می کنم با هر تجربه جدید در آن بهتر می شوم”

به عنوان یک مثال دیگر می توان گفت: در حالی که در آخرین شرکتم روی معرفی محصول جدید کار می کردم، همه چیز طبق برنامه با تیم من پیش نمی رفت. به جای اشاره با انگشت، اولین واکنش من این بود که یک قدم به عقب برگردم و راهبردهایی را در مورد اینکه چگونه می‌توانیم مشکل را حل کنیم، کشف کنم. پیش از این، ممکن بود در آن موقعیت دچار هراس شوم، بنابراین آرام بودن و جمع بودن قطعاً یک قدم رو به جلو بود و به من کمک کرد تا با وضوح بیشتری به وضعیت نزدیک شوم.»

5. کار مستقل را ترجیح می دهید یا کار تیمی؟

پاسخ شما به این سوال در مصاحبه شغلی باید بر اساس تحقیقاتی باشد که در مورد فرهنگ شرکت و شغل مورد نظر انجام داده اید. با این وجود، باید انتظار داشته باشید که بیشتر محیط های کاری جنبه تیمی داشته باشند. در بسیاری از موقعیت ها از شما می خواهند که به طور روزانه با افراد دیگر همکاری کنید، در حالی که برخی از نقش ها شما را ملزم می کنند که به تنهایی کار کنید.

وقتی به این سوال پاسخ می‌دهید، بهترین ویژگی‌های شخصیتی خود و نحوه تناسب آنها با شرایط شغلی را برجسته کنید. همچنین می‌تواند به نفع شما باشد که به این سؤال با برجسته کردن مزایا و معایب هر دو موقعیت پاسخ دهید.

مثال: «من از ترکیب این دو لذت می برم. من دوست دارم تیمی داشته باشم تا با آنها استراتژی داشته باشم، نظرات مختلفی را از آنها دریافت کنم و برای بازخورد با آنها تماس بگیرم. اما من در انجام وظایفی که نیاز به کار مستقل دارند نیز راحت هستم. وقتی می‌توانم به تنهایی در فضایی آرام تمرکز کنم، بهترین کارهایم را انجام می‌دهم، اما واقعاً برای ارائه بهترین ایده‌ها با هم تیمی‌هایم همکاری می‌کنم.»

سوالات مصاحبه شغلی

6. وقتی چندین پروژه را مدیریت می کنید، چگونه خود را سازماندهی می کنید؟

یکی دیگر از موضوعاتی که کارفرمایان در سوالات مصاحبه شغلی می خواهند بدانند این است که چگونه از زمان و انرژی خود برای بهره وری و کارآمد ماندن استفاده می کنید. آنها همچنین به دنبال درک این هستند که آیا شما سیستم خود را برای ادامه کار فراتر از برنامه‌های گردش کار شرکت دارید یا خیر.

در پاسخ خود به سوالات مصاحبه شغلی حتما تاکید کنید که به ضرب الاجل ها پایبند هستید و آنها را جدی می گیرید. زمانی که در مسیر خود ماندید، در مورد یک موضوع خاص بحث کنید. در مورد اهمیت و فوریت پروژه هایی که روی آنها کار می کردید و نحوه تخصیص زمان خود بر این اساس صحبت کنید. توضیح دهید که چگونه سازماندهی شده و بر روی شغلی که پیش رو دارید متمرکز می شوید.

مثال: «من معمولا زمانی که بین کدنویسی یک برنامه نرم‌افزاری و برنامه‌ای دیگر حرکت می‌کنم،از تکنیک تایم‌ باکسینگ استفاده می کنم تا مطمئن شوم که همه آن‌ها در مسیر درست هستند، و زمان را در تقویم خود برای کارهای خاص اختصاص می‌دهم. این مسئله واقعاً به من کمک می‌کند کارهایی را که باید در ابتدا انجام دهم، اولویت‌بندی کنم، و من را برای کارهای تکراری‌ و روزانه‌ای که مسئولیت آنها را بر عهده دارم، کمک می کند.»

7. سوالات مصاحبه شغلی:در سال گذشته برای ارتقای دانش خود چه کردید؟

در میان سوالات مصاحبه شغلی این سوال ممکن است در نتیجه بیماری همه گیر مطرح شود. کارفرمایان می خواهند بدانند که مردم چگونه از زمان خود به طور متفاوت استفاده می کنند. بدانید که اگر وقت خود را صرف مهارت‌ها یا شرکت در دوره‌های آموزشی نکرده‌اید، لازم نیست از پاسخ دادن به این سؤال بترسید.

ما از هر تجربه ای که داریم یاد می گیریم. اگر زمانی را صرف تقویت مهارت های حرفه ای خود کرده اید، ممکن است موارد زیر را بگویید. مثال: «زمان اضافی به من این امکان را داد که در مورد جایی که می‌خواهم شغلم را شروع کنم، درون نگر باشم. من مجلات زیادی را خواندم تا از آخرین ایده ها در زمینه کاری خود مطلع شوم، و مهارت های خود را با گذراندن برخی دوره های آنلاین، مانند…» تقویت کردم (و سپس مشخص کنید).

اگر تصمیم گرفتید روی توسعه شخصی خود کار کنید، می توانید چیزی شبیه به زیر بگویید. مثال: «مثل بقیه، من هم سال گذشته مدتی از این که مجبور نبودم روزی دو ساعت برای رفتن به محل کار و برگشتن به محل کارم سفر کنم، اوقاتی به دست آوردم. تصمیم گرفتم وقتم را صرف چیزهایی کنم که دوست دارم. بنابراین من دوباره به یادگیری نحوه نواختن گیتار برگشتم. احساس می‌کنم این کار مرا به خودم نزدیک‌تر کرد و برای سلامت روانی و بهره‌وری من واقعاً عالی بود.»

8. انتظارات حقوق شما چیست؟

قبل از اینکه برای اولین مصاحبه شغلی خود وارد شوید، باید از قبل بدانید که حقوق شما برای موقعیتی که درخواست می کنید چقدر است. برای اطلاع از حقوق و دستمزد می توانید از وبسایت های موجود در این زمینه استفاده کنید. همچنین می توانید با ارتباط با انجمن خود در لینکدین از افراد در این زمینه بپرسید.

کارفرمایان در میان سوالات مصاحبه شغلی همیشه این سوال را می پرسند زیرا هر موقعیتی دارای بودجه است، و آنها می خواهند قبل از حرکت به جلو اطمینان حاصل کنند که انتظارات شما با آن بودجه سازگار است. به یاد داشته باشید که اغلب بهتر است در طول مصاحبه و باز گذاشتن فضایی برای مذاکره، در مورد محدوده حقوق به جای یک عدد خاص صحبت کنید.

همچنین بهتر است مبلغ مورد نظر یا محدوده دریافتی خود را کمی بالاتر نقل کنید، زیرا مذاکره به سمت پایین آسان تر از افزایش است. به عنوان یک قاعده کلی، توصیه می‌کنم تا زمانی که مصاحبه‌گر شما این کار را انجام ندهد، سؤالات مربوط به حقوق را مطرح نکنید یا آن را در مراحل اولیه مطرح نکنید.

مثال: «بر اساس مهارت‌ها و تجربه‌ام و بر اساس نرخ‌های فعلی صنعت، به حقوقی در حدود ____ دلار نگاه می‌کنم» (سپس محدوده حقوق و منطق مورد نظر خود را تکمیل کنید).

9. آیا برای مشاغل دیگری درخواست داده اید؟

مصاحبه‌کنندگان می‌خواهند بدانند که آیا شما واقعاً به این موقعیت علاقه‌مند هستید یا این که فقط یکی از گزینه‌های متعدد شماست.این سوال همواره یک از سوالات مصاحبه شغلی است، زیرا آنها می خواهند بدانند که آیا شما بهترین انتخاب آنها هستید یا خیر.در این جا صداقت بهترین سیاست است.

اگر برای مشاغل دیگری درخواست داده اید، این را بگویید. لزوماً مجبور نیستید بگویید کجا درخواست می دهید مگر اینکه پیشنهاد دیگری داشته باشید. اما آنها ممکن است بخواهند بدانند که شما در کجای فرآیند استخدام در شرکت های دیگر هستید.همچنین می توانید ذکر کنید که در صورت درخواست مصاحبه کننده شما فعالانه به دنبال پیشنهادات هستید.

مثال: «من برای چند شرکت دیگر درخواست داده‌ام، اما این نقش واقعاً نقشی است که در حال حاضر بیشتر از همه در مورد آن هیجان‌زده هستم، زیرا…»

10. به نظر می رسد که از رزومه خود یک سال فاصله گرفته اید. دوست دارید به ما بگویید چرا اینطور شد؟

سال‌های فاصله در برخی فرهنگ‌ها محبوب‌تر از سایرین است. در برخی از مشاغل، سالهای فاصله ممکن است مفهوم منفی داشته باشد (صنعت خیلی سریع پیش می رود و شما به روز نیستید). به مصاحبه کننده خود اجازه دهید بداند که سال فاصله شما به دلیل به تعویق انداختن انتقال شما از کودکی به بزرگسالی نبوده است، بلکه در جهت فرایند حرفه ای تر شدن شما در مسیر شغلی خود بوده است.

بر اساس اینکه در کدام بخش از جهان هستید و این موارد چقدر رایج هستند، کارفرمایان احتمالاً به دنبال شنیدن داستان هایی از کارهایی هستند که شما انجام داده اید و اینکه چگونه تجربیات شما برای این نقش مفید بوده و شما را آماده کرده است. توضیح کوتاهی در مورد اینکه چرا تصمیم به دنبال کردن یک سال فاصله گرفتید، ارائه دهید، سپس بر آنچه که از آن حاصل شده است و تفاوت مثبتی که برای آینده شما ایجاد کرده است، تمرکز کنید.

مثال: «در سال آخر دبیرستان، احساس آمادگی نمی‌کردم که مسیر تحصیلی‌ام را انتخاب کنم، بنابراین چند ماه طول کشید تا اهداف زندگی‌ام را مرتب کنم. ممکن است کمی تصادفی به نظر برسد، اما زمانی که صرف کردم در واقع به من کمک کرد تا مهارت‌های جدید زیادی را توسعه دهم – در زمینه‌های رهبری، ارتباطات، (و…).در آن زمان، متوجه شدم که می‌خواهم مدرکی در رشته (مدرک تحصیلی خود را بیان کنید) کسب کنم تا با علاقه‌ام همسو باشم (بگو که چیست).

به یاد داشته باشید که در فرایند پاسخ به سوالات مصاحبه شغلی، برای ایجاد یک تاثیر برنده، باید به هر سوال با متانت و اشتیاق پاسخ دهید.آماده سازی دقیق، به شما این امکان را می دهد که با اعتماد به نفس و کنترل ظاهر شوید و به شما کمک می کند تا زمانی که رقابت سخت است به عنوان کاندیدای ایده آل مطرح شوید.

منبع:harvard business review

ارسال دیدگاه