تفاوت رزومه و سی وی(cv)چیست؟

تفاوت رزومه و سی وی

خلاصه ی آن چه در این نوشته خواهیم خواند:

تفاوت رزومه و سی

تفاوت رزومه و سی وی(cv)چیست؟

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که هنگام مشاهده آگهی استخدام دریافته باشید که تعدادی از کارفرمایان از داوطلبان در خواست ارائه رزومه دارند و تعدادی دیگر نیز ممکن است از شما درخواست ارائه cv کنند.همین طور امکان دارد برخی دیگر،هر دو، یعنی هم سی وی و هم رزومه را همزمان از داوطلبان مطالبه کنند. پس بهتر است از تفاوت میان رزومه و سی وی مطلع باشیم.

در حالت عمومی،رزومه و سی وی (CV)، هر کدام در میان آگهی‌ها و درخواست‌های شغلی به کاربرده می‌شوند،به همین جهت هم حتی امکان دارد برخی از کارفرمایان این دو اصطلاح را به ‌جای هم دیگر هم استفاده کنند.در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم که تفاوت های اساسی و در واقع فرق میان رزومه و سی وی (CV) چیست.

به همین خاطر،در این نوشته می خواهیم تا تفاوت میان رزومه و سی وی (CV) را تشریح کنیم.در همین راستا به توضیح این مورد خواهیم پرداخت که چه ‌عناوینی را باید در سی وی و چه ‌مواردی را باید در رزومه خود جای دهیم؛ همین طور به وضعیت های متناسب برای ارائه ی هر کدام از آنها حین مواجهه با فرصت‌های شغلی مورد نظر خواهیم پرداخت. خلاصه این که، مطالعه این نگاشته به ما یاری می رساند تا اطمینان حاصل کنیم که با توجه به فرق های میان رزومه و سی وی (CV) می توانیم مورد بهتری را از میان رزومه های شغلی یا سی وی خود انتخاب کرده و برای درخواست‌های شغلی مورد نظرمان بفرستیم.

سی وی(cv)چیست؟

CV مخفف کلمه Curriculum Vitae در زبان لاتین به معنای “دوره‌های زندگی حرفه‌ای” است و همان طور که از عنوان آن مشخص است فایل کامل و فراگیر درباره ی دوره‌های مربوط به سوابق و موفقیت‌های تحصیلی و کاری فرد خواهد بود. 

در حالت عادی، این فایل به‌ ترتیب زمانی قالب‌بندی و بر اساس تجربیات تحصیلی فرد شروع می‌شود؛ همین طور سی وی‌، از نظر اندازه ی توضیحات مندرج در آن، محدودیتی ندارد اما در اغلب موارد سی وی بین ۳ تا ۱۰ صفحه می تواند باشد، اگرچه در برخی از موارد امکان طولانی‌تر بودن نیز دارد. در حالت کلی، هرچه تجربه تحصیلی و سوابق کاری و شغلی بیشتری داشته باشید، در نتیجه سی وی شما نیز طولانی‌تر خواهد بود.

پیوندها برای مطالعه بیشتر:مدیریت منابع انسان چیست؟

چه موضوعاتی را باید در سی وی(cv)جای دهیم؟

به‌ صورت کلی، CV گزینه هایی را مانند سوابق کاری و شغلی، تحصیلی، جوایز، افتخارات مهم، بورسیه‌ها، تحقیقات یا پروژه‌های دانشگاهی و انتشاراتی در بر می‌گیرد؛ همچنین می‌توانید موارد دیگری را مانند ارجاع‌های مربوط به سوابق حرفه‌ای گذشته،مشخصات برنامه ها و دوره‌های آموزشی گذرانده‌ شده،پژوهش ها و کارهای میدانی، توضیحاتی درباره پایان‌نامه‌ و آدرس وب‌سایت شخصی خودتان را که شامل توانایی ها،مهارت‌ها و ویژگی‌های مرتبط با کارتان است، در سی وی خود ذکر کنید.

مطالعه بیشتر:پنج بخش مهم و اصلی رزومه

تفاوت رزومه و سی

رزومه چیست؟

اگر چه برای پاسخ به این پرسش جواب های بسیاری می تواند وجود داشته باشد،اما به طور خلاصه می توان اشاره داشت که:

رزومه سندی است که در آن به نحو موجزی سوابق شغلی، مهارت‌ها و تحصیلات فرد را بیان می‌کند. این واژه از کلمه فرانسوی Résumé گرفته شده است که به‌صورت «خلاصه»‌ یا «شرح مختصر» ترجمه می‌شود

چه موضوعاتی را باید در رزومه توضیح دهیم؟

تفاوت رزومه و سی وی(cv)چیست؟

رزومه عموما شامل شرح حرفه‌ای یا خلاصه‌ای از مهارت‌های تخصصی و تشریح دستاوردهای حرفه‌ای اخیر و در ارتباط با شغل فرد است که به‌ترتیب زمانی نزولی عنوان می‌شود و همیشه از آخرین شغل و یا مشغولیت اخیر فرد نیز آغاز می‌شود؛ همچنین تشریح تجربیات تحصیلی، انجمن‌های حرفه‌ای مرتبط و مهارت های کامپیوتری در رزومه تاثیر بسیاری در انتخاب شما دارند،همچنین می توانید کارهای داوطلبانه‌ای را که انجام می‌دهید به ‌اشتراک بگذارید.

البته اگر تجربه شغلی و حرفه‌ای کمی دارید یا در حوزه کاری موردنظرتان اصلا تجربه‌ای ندارید، می‌توانید دوره‌های کارآموزی، کارورزی، کارهای داوطلبانه یا پروژه‌های شخصی خودتان به عنوان یک فریلنسر را ذکر کنید. حالا که می‌دانیم رزومه و سی وی هر کدام به چه معنی است و تفاوت رزومه و سی وی (CV) به خوبی مشخص شده است هنگام آن است بدانیم در چه مواقعی می توانیم از رزومه و در چه مواقعی می توانیم از سی وی استفاده کنیم.

تفاوت رزومه و سی وی

در چه مواردی از رزومه و در کدام موارد می توان از سی وی استفاده کرد؟

اگر اطمینان ندارید که کارفرمای مربوط به فرصت شغلی موردنظر شما رزومه یا سی وی را برای استخدام در نظر دارد، برای تشخیص مناسب‌ترین گزینه و ارسال آن می‌توانید موارد زیر را از خودتان بپرسید:

۱. برای چه نوع شغلی درخواست همکاری داده‌اید؟

اگر متقاضی کار در دانشگاه هستید،یعنی اگر به‌طور مشخص درخواست استخدام به‌عنوان مدرس دانشگاه، استادیار یا پژوهش‌گر در حوزه ی آکادمیک را دارید، به‌ احتمال زیاد ارسال فایل سی وی گزینش مناسبی خواهد بود. برخی از مؤسسات آموزش عالی نیز راهنماهای مفیدی برای تنظیم سی وی دارند؛در این صورت ، پیش از ارسال درخواست همکاری خود می‌توانید وب‌سایت مؤسسه موردنظرتان را بررسی کنید و راهنماهای آنها را برای نوشتن سی وی مطالعه کنید؛ همچنین برای این منظور می‌توانید از مسئولان یا مدیران استخدام نیز کمک بخواهید.

۲. شرکت در کجا مستقر است؟

با توجه به موقعیت و مکان استقرار شرکتی که به آن درخواست همکاری می‌دهید،ممکن است سی وی معادل با همان رزومه‌های کاری استاندارد باشد؛ به‌بیان دیگر، کارفرمایان از عبارت سی وی به‌جای رزومه استفاده کنند یا اینکه سی وی را همان فایل مفصلی بدانند که در رابطه با سوابق شغلی و جزئیات تحصیلی در آن شرح داده می‌‌شود.

برای اینکه بدانیم کدام فایل را باید برای درخواست شغل ارسال کنیم، ابتدا باید نوع شغل را در نظر بگیریم. اگر جایگاه موردنظر شما یک شغل علمی یا یک کار پژوهشی باشد، کارفرما به‌دنبال CV شماست، اما اگر این فرصت شغلی نوع دیگری از انواع مشاغل باشد، مانند انواع جایگاه‌های شغلی در کسب‌وکارها یا حتی موقعیت کاری دانشگاهی در بخش های دیگر، به‌ احتمال زیاد کارفرما به‌دنبال استناد کوتاهی، به‌سبک رزومه، در رابطه با مهارت‌ها و توانمندی های اصلی در رزومه شماست.

با این وجود، اگر هم چنان برای انتخاب فایل مناسب در رابطه با فرصت شغلی مورد نظرتان شک دارید و متوجه تفاوت رزومه و سی وی (CV) نگشته اید، می‌توانید با مسئول یا مدیر استخدام شرکت مربوط در تماس باشید و توضیحات لازم را از او بخواهید؛ همچنین اگر رزومه‌ای را برای خود تنظیم کرده‌اید، اما سی وی ندارید و یا این که برعکس، به‌احتمال زیاد تهیه هر یک از آن ها برای شما ارزشمند خواهد بود.

به صورت عام، CV در نسبت با رزومه، از بسیاری جهات، نسخه دقیق‌تری محسوب می‌شود که اطلاعات اضافه‌تری را هم شامل می‌شود؛ بنابراین، ایجاد یکی از آنها بر اساس فایل دیگر، به کار زیادی نیاز نخواهد داشت. تهیه فایل مناسب برای درخواست همکاری با شرکت موردنظر بسیار مهم است و با دردست‌داشتن هر دو فایل نیز مطمئن می‌شوید که برای هرگونه درخواست همکاری آماده هستید.

رزومه و سی ۱

سه تفاوت بین رزومه و سی وی (CV)

تفاوت رزومه و سی وی (CV) در طول و اندازه ی فایل، محتویات و اهداف مورد استناد آن هاست؛ همین طور هنگام تصمیم گیری برای ارائه یکی از آن ها، باید مسیر شغلی آینده ی خود را در نظر بگیرید و به این نکته توجه داشته باشید که در چه کشور یا منطقه‌ای درخواست شغل می‌دهید.

به عنوان نمونه، در آمریکا، شما باید مجموعه مختصر و منظمی از تجربیات حرفه‌ای، سوابق تحصیلی و مهارت های فنی در رزومه قرار دهید. در واقع، رزومه کاری‌ شما باید به‌طور کامل با فرصت شغلی‌ای که درخواست می‌کنید، مرتبط باشد؛ در مقابل، فایل سی وی باید شرح مفصلی را از دستاوردهای تحصیلی و حرفه‌ای‌ شما ارائه دهد. برخی از اصلی‌ترین‌های فرق رزومه و سی وی (CV) عبارت‌اند از:

۱. تفاوت رزومه و سی وی (CV) در طول فایل

به دلیل آن که رزومه شغلی افراد، توانایی ها و صلاحیت‌های آنها را برای پذیرفته‌شدن در جایگاه شغلی موردنظر پوشش می‌دهد، رزومه تک صفحه ای بیشتر نظر کارفرما را جذب می‌کند؛ در حالی که سی وی به خاطر این که طول فایل و محدودیت مشخصی ندارد و به‌طور معمول طولانی‌تر از اکثر رزومه‌ها نوشته می‌شود،و به همین جهت شامل اطلاعات بیشتر و توضیحات دقیق‌تری درمورد دوره‌های آموزشی گذرانده‌شده، تحقیقات انجام‌شده، نشریات یا ارائه‌های کارجوست.

۲. تفاوت رزومه و سی وی (CV) در تجربه شغلی یا نوع حرفه

سی وی بیشتر برای درخواست کار در فرصت‌های شغلی یا برنامه‌های آکادمیک، درخواست کمک‌هزینه‌های تحصیلی، بورسیه‌ها، فرصت‌های تحقیقاتی یا موقعیت‌های تدریس استفاده می‌شود. اگر در حال حاضر در سطح کارشناسی‌ارشد یا دکترا فارغ‌التحصیل شده‌اید یا اینکه به‌عنوان استاد یا محقق در مؤسسه‌ای دانشگاهی کار می‌کنید، ممکن است تاکنون برای خود یک سی وی تنظیم کرده باشید؛ در مقابل، «رزومه» هنگام درخواست شغل در بخش‌های خصوصی یا دولتی استفاده می‌شود که برخلاف بخش‌های آکادمیک، اغلب از آنها به‌عنوان «موقعیت‌های شغلی صنعتی» یاد می‌شود.

۳. تفاوت رزومه و سی وی (CV) در موقعیت جغرافیایی

در سایر مناطق جهان، مانند انگلستان، نیوزیلند و مناطقی از اروپا، کارفرمایان از اصطلاح «CV» برای توصیف هر ۲ مورد از این داکیومنت‌ها استفاده می‌کنند و به‌طور کلی عبارت «رزومه» را در کسب‌وکارهای خود به‌ کار نمی‌برند. در آفریقای جنوبی، استرالیا و هند اصطلاحات CV و رزومه اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما در ایالات متحده، رزومه و سی وی دو نوع متفاوت از داکیومنت‌هایی هستند که برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند.

در کشور ما نیز کارفرمایان و کارجویان از عبارت «رزومه» برای هر ۲ مورد، یعنی رزومه و سی وی، استفاده می‌کنند و در میان آنان سی وی کاربرد بسیاری کمی دارد. حال برای اینکه با تفاوت رزومه و سی وی (CV) بیشتر آشنا شویم لازم است تعاریف و جزئیات رزومه و CV را بدانیم.

نکات کلیدیِ تفاوت رزومه و سی وی (CV)

  • فرق رزومه و سی وی (CV) در طول فایل، محتوا و هدف آنهاست؛
  • رزومه‌ها معمولا ۱ تا ۲ صفحه است، در حالی که سی وی‌ها محدودیتی در طول فایل ندارند، اما به‌طور معمول بین ۳ تا ۱۰ صفحه تنظیم می‌شوند؛
  • رزومه خلاصه‌ای مختصر از دستاوردهای حرفه‌ای فرد است که بیشترین ارتباط را با شغل صنعتی موردنظر او دارد؛ همچنین بسته به سطح تجربه حرفه‌ای و جایگاه شغلی مربوط، ممکن است شرح پروژه‌های دانشگاهی، شخصی یا کارهای داوطلبانه خود را نیز بتوانید در رزومه‌تان بگنجانید؛
  • سی وی سند جامع و مفصلی است که دستاوردهای آکادمیک و تخصصی مربوط به فرد را ارائه می‌دهد و اغلب هنگام درخواست برای موقعیت‌های آموزشی یا تحقیقاتی استفاده می‌شود؛
  • هنگام تصمیم‌گیری درمورد ارسال رزومه یا CV، نوع شغل و موقعیت جغرافیایی شرکت را بررسی کنید؛ همچنین اگر در انتخاب فایل مناسب تردید دارید، می‌توانید از مسئولان سازمان، مانند مدیر استخدام، مسئول استخدام یا مدیر منابع انسانی، بخواهید تا در تصمیم‌گیری کمکتان کنند.

خلاصه مطلب:

رزومه یک فایل حداکثر دو صفحه ای است که در آن به اختصار درباره توانایی ها،مهارت ها و سوابق شغلی توضیح داده می شود.اما سی وی یک سند کامل و جامع است که مسیر شغلی شما را توضیح می دهد و به همین جهت طولانی تر از رزومه است و توضیحات و جزئیات بیشتری را می شود در آن درج نمود.

مطالعه بیشتر:چگونه یک رزومه استاندارد بنویسم؟

3 دیدگاه

  1. […] تفاوت رزومه و سی وی چیست؟ […]

  2. […] مطالعه بیشتر:تفاوت رزومه و سی وی چیست؟ […]

  3. […] مطالب مرتبط:تفاوت رزومه و سی وی چیست؟ […]

ارسال دیدگاه