رزومه چیست؟چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟امروز که به اقتضای شرایط جامعه و دلایل فراوان دیگر،پیدا کردن شغل مناسب به هدفی دست نیافتنی تبدیل شده است شاید تبحر پیدا کردن در نوشتن رزومه بتواند کمکی در راه رسیدن به چنین مقصودی باشد.در نوشته حاضر سعی بر آن داریم تا به طور موجر و مختصر به شما نحوه ی نوشتن صحیح رزومه را بیاموزیم و به ساده ترین شکل ممکن شگردها و ظرافت های مورد نظر را به شما نشان دهیم.نوشته حاضر اثر “کالم کاوی”،مدیر عامل و مشاور حرفه ای شغلی با بیش از 25 سال سابقه کار در امور تغییر شغلی است.

فهرست مطالب:(قسمت اول)

بخش اول:رزومه بروشور شما است

بخش دوم: چه اتفاقی برای رزومه می افتد؟

بخش سوم:آیا رزومه من خوانده می شود؟

بخش چهارم:رزومه ای چشم نواز بنویسید

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

بخش اول:رزومه بروشور شما است

1.1 رزومه بروشور شما است

رزومه دقیقا همان چیزی را نشان می دهد که موجود است.سندی که با یک نگاه می تواند محصول شما را به فروش برساند.همان طور که می توانید بروشور خوب برای هر محصولی تهیه کنید.به عنوان مثال،بروشور هتل را بررسی کنید و آن چه را مشاهده خواهید کرد تصویر خوبی از یک میز رستوران با عکس خرچنگ در پس زمینه،اتاق خوابی زیبا با چشم انداز زیبای طبیعت،زمین گلف،سالن بدنسازی و غیره است.

متن را بررسی کنید،متوجه می شوید که چه قدر با کیفیت است.این بروشور با یک نگاه به فروش خواهید رسید.در بروشور هتل تصویر سطل های زباله یا کفش های کتانی نشان داده نمی شود.چرا؟خیلی ساده به این دلیل که به کوچکترین مکانی که در آن سطل زباله نگه داری می شود،تمایلی ندارید،شما فقط می خواهید خرچنگ بزرگی روی میز رستوران ببینید.

وقتی هیچ عکسی در رزومه شما وجود ندارد،پس رزومه شما هم تنوع زیادی نخواهد داشت.اکنون شما باید یک بروشور مانند هتل را به فروش برسانید.به عنوان مثال با استفاده از بروشور هتل،از خود بپرسید چه عواملی باعث پیشرفت آن می شود؟این کار به دلیل طراحی زیبا،نکات کلیدی مورد علاقه را با روشی مختصر و جالب نشان می دهد و این مکان را به روشی جذاب توصیف می کند و با فرمی حرفه ای به شما امکان می دهد بدانید که چگونه کلیه امکانات می تواند در دسترس تان باشد.

2.1 رزومه به عنوان محصول

وقتی این بروشور را مشاهده می کنید،از این واقعیت آگاه نیستید که فقط کالایی را با مهارت به فروش نمی رساند،زیرا تنها در چند لحظه ناخودآگاه فکر خواهید کرد”من دوست دارم تعطیلات آخر هفته در آنجا باشم”.فروخته شد!کار تمام!پس از این احتمالا نامه الکترونیکی یا شماره تلفن را یادداشت کرده و برای اطلاع از جای خالی و هزینه با آن ها تماس می گیرید و رزرو را انجام می دهید.به احتمال زیاد شما هرگز به بروشور نگاه نخواهید کرد.بنابراین این برشور فقط برای ایجاد وسوسه در شما و سایر افراد می باشد.

3.1 کارفرما را وسوسه کنید

شما باید تنها یک بار برای محصول خود رزومه ای بنویسید.کارفرماها عموما به فردی نیاز دارند که تجربه و مهارت خاصی مانند نمونه بروشور هتل،در تبلیغ خود،نشان می دهد.باید خریدار/کارفرما را وسوسه کنید که بخواهد اطلاعات بیشتری کسب نماید.نباید زیاد در آن بحث کرد،فقط کافی است که آن ها را مجبور به کسب اطلاعات بیشتر نمایید.تنها راهی که می ماند این است که شما را به مصاحبه دعوت کنند.یک بار دیگر،فروخته شد!کار تمام!.

رزومه باید تجربه شما را به روشی کاملا مختصر در رابطه با نکات کلیدی مستند سازی کند.بنابراین “خریدار” یا کارفرما در این مورد می خواهد اطلاعات بیشتری کسب نماید.خرچنگ و سطل زباله را به یاد بیاورید.به آن ها خرچنگ دهید.

4.1 رزومه یک سند فروش است

هرگز فراموش نکنید که رزومه یک سند فروش است.تمام نکات کلیدی حرفه ای شما در رابطه با موقعیت پیشنهادی را به خواننده بگویید.خواندن آسان،سادگی ارائه و حرفه ای بودن محتوا و چیدمان آن مهم است.از لحاط محتوا و طرح می بایست حرفه ای باشد و در یک نگاه محصول شما را به فروش برساند.

در ادامه به تمام رزومه ها اشاره می کنیم.پیشنهادات داده شده را دنبال کنید و از مثال هایی که به عنوان ایده نشان داده شده بهره ببرید.آن ها را تغییر دهید،جا به جا کنید تا متناسب باشد اما کپی نکنید.این ایده خوبی نیست و هرگز وسوسه نشوید.رزومه باید متناسب با محتوا و سبک مورد نظر نظر شما باشد.از رزومه افراد دیگر کپی نکنید.کارفرمای با تجربه در یک لحظه متوجه این موضوع خواهد شد.آنها نوشتن متفاوت یا روال معمول را تشخیص می دهند.بنابراین تمام اطلاعات خود را تدوین کنید و از تمام ایده های ارائه شده استفاده نمایید.

با گفتن تمام مواردی که اضافه می کنیم و با وجود آن چه گفته شد،هیچ قالب ثابت یا صحیحی برای رزومه وجود ندارد.آن چه باید خوب به نظر برسد،خواندن آسان،جذب و درک راحت و اطلاعات صحیحی است که ارائه می دهد.حتی غیر معمول ترین طرح رزومه گاهی اوقات می تواند به خوبی کار کند مشروط بر این که موارد فوق را انجام دهد.در انتها رزومه خود را بازبینی کنید.

5.1 سی وی یا رزومه؟

تفاوت های اصلی بین رزومه و سی وی در مدارک و میزان سوابق ارائه شده است.به طور معمول سی وی خلاصه ای از سوابق تحصیلی و دانشگاهی و هم چنین تجربه کار،مجموعه مهارت ها،دستاوردهای ویژه،ارائه ها،جوایز،وابستگی ها و سایر جزئیات دیگری است که یک کارفرما ممکن است بخواهد از آن ها اطلاع داشته باشد تا بتواند داوری کند و این که آیا آن ها تمایل به صحبت کردن با شما را دارند یا شما را برای مصاحبه دعوت می کنند.

این حالت به طور کلی در اروپا و همچنین در خاور میانه،افریقا یا آسیا به طور قطعی وجود دارد.به عبارت دیگر بیشتر کشورهای خارج از ایالات متحده این گونه عمل می کنند.اما در ایالات محتده سی وی معمولا به جای رزومه استفاده می شود و منظور از رزومه یا سی وی یکسان می باشد.

هیچ قاعده مطلقی وجود ندارد اما از نظر من رزومه سندی یک یا دو صفحه ای ایست که تمام وقایع را پوشش می دهد.علی رغم آن چه فکر می کنید یک سند حداکثر دو صفحه ای برای اکثر افراد و حتی افرادی که دارای سابقه شغلی طولانی و پیچیده ای هستند،کافی خواهد بود.در برخی موارد استثنایی سه صفحه لازم خواهد بود.

6.1 آیا باید در رزومه عکس قرار داد؟

اغلب من رزومه ای از مصاحبه کنندگان با عکسی از خودشان در بالای صفحه یا صفحه اول دریافت می کنم.معمولا این عکسی پرسنلی است.حتی بیشتر اوقات از من پرسیده می شود که”آیا باید عکسی را در رزومه قرار داد؟”.پاسخ دادن به این سوال مشکل است نه به این خاطر که من هیچ نظری در این مورد ندارم بلکه به این خاطر که این موضوعی شخصی بوده و برخی افراد دوست دارند که رزومه آنان دارای عکس باشد.

در مواقعی با درنظر گرفتن دامنه وسیعی از رزومه لازم است در این مورد فکر کنید که از نظر بیننده یا خواننده رزومه چه طور به نظر می آید؟.اگر یک صفحه پر از اطلاعات باشد و صفحه بعدی فواصل زیاد به چشم بخورد(مطالب نسبت به صفحه قبلی کم باشد)،درست به نظر نمی رسد و ظاهری نامرتب خواهد داشت.

رزومه خود را تجزیه و تحلیل کنید.هر عنوان یا هر موضوع می تواند یک طرح متفاوت ارائه دهد.بخشی از متن ممکن است برجسته باشد.برخی از خطوط پاراگراف ها با تورفتگی،برخی با تورفتگی بیشتر و برخی با نشانههایی به شکل دایره سیاه کوچک نوشته می شوند.مدل های دیگری هم وجود دارند.اما همیشه با یک فونت بنویسید.

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

بخش دوم:چه اتفاقی برای رزومه می افتد.

1.2 ابتدا خواننده را در نظر بگیرید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید قبل از تلاش برای قرار دادن قلم روی کاغذ انجام دهید این است که کمی به فردی توجه کنید که قصد دارد رزومه شما را بخواند.این جا است که نظرات من در مورد رزومه به عنوان ابزار فروش برای شما در یک نگاه صدق می کند.سناریوی واقعی این است که یک کارفرما،شغلی را برای پر کردن یا نیاز شخصی برای انجام یک کار خاص مشخص می کند.

آن ها قرار ملاقات را آگهی یا اعلام می کنند که در آن صورت باید لیست اسامی را تهیه کنند.در بیشتر موارد احتمالا این پست در وب قرار داده شده است و احتمالا در روزنامه ها و مجلات تجاری نیز تبلیغ می شود.

در شرایط فعلی،تعداد نامزدهای زیادی برای هر موقعیت تبلیغی وجود خواهد داشت.به تعداد افراد متقاضی کار،افرادی را هم اضافه کنید که با شانس کم باز هم اقدام می نمایند و سپس متقاضیان کار عادی را بیافزایید که فارغ از توانایی خود،برای هر کاری درخواست می دهند.

تمام این افراد وجود دارند.همه این ها را به هم اضافه کنید و وظیفه انتخابی را که در آن نهفته است تصور کنید.

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

2.2 رزومه شما چگونه خواهد بود و چگونه مشاهده می شود؟

استخدام کننده ها یا کارفرماها بعد از ارسال آگهی شغلی در وب،یک روز بعد به دفتر کار خود می آیند.آن ها لپ تاپ را روشن می کنند و احتمالا 200 یا حتی تعداد بیشتری نامه الکترونیکی را روی صفحه نمایش خود می بینند.از بین همه متقاضیان و افراد ذکر شده در رزومه باید لیست کوتاهی حاوی 8 یا 10 نفر را تهیه کنند.

بعد از ساعت ها بررسی رزومه،به رزومه شما می رسند.در این جا چیز دیگری برای توضیح وجود ندارد و همه چیز واضح است.خسته و کسل.30 ثانیه یا حتی کم تر برای خواندن رزومه شما وقت صرف می کنند،این تمام مدت زمانی است که باید خودتان را نشان دهید.

اکنون فکر کنید که چه کاری انجام خواهید داد تا اطمینان حاصل نمایید که در آن لیست کوتاه 10 نفری جای دارید.اگر رزومه شما مانند بسیاری از افراد دیگر گیج کننده بوده و نتوانسته باشد اطلاعات کاملی را ارائه دهد،دیگر هرگز به آن نگاه نمی کنند.

مطاله بیشتر:استخدام قراردی چیست؟

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

بخش سوم:آیا رزومه من خوانده می شود؟

1.3 قالب رزومه

هیچ فرمت ثابت یا طرح تنظیم شده ای برای رزومه وجود ندارد.علی رغم آن چه بسیاری می گویند،من بعضی از غیرمعمول ترین و عجیب ترین رزومه ها را دیده ام که موفق بوده اند.یک رزومه خوب بدون در نظر گرفتن طرح باید دارای چند ویژگی مشترک باشد:

  • توجه را جلب کند
  • اطلاعات جالب و مرتبط ارائه دهد
  • طرح و تنظیم خوبی داشته باشد و آسان خوانده شود
  • اطلاعات را با پاراگراف های بزرگ در متن ارائه نکند
  • متن آن با نقطه و ویرگول جدا شده باشد تا خواننده راحت تر بخواند
  • بیشترین فضا به مباحث مهمی اختصاص داده شده باشد که معمولا شغل فعلی یا آخرین کار شما هستند
  • حاوی تمام توانایی های قعطی و نه ممکن باشد
  • تمام جزئیات صد در صد صحت داشته باشد
  • مرتبط ترین اطلاعات در قسمت بالای صفحه نوشته شده باشند

واضح است که باید:

  • ساده
  • واقعی
  • معقول
  • بدون پاراگراف طولانی
  • حاوی اطلاعات کاری و نه نامرتبط باشد
  • بدون غلط املایی باشد

پس از اتمام رزومه خود،آن را به دقت بررسی کنید تا غلط املایی نداشته باشد.همیشه چیزی اشتباه پیدا خواهید کرد.و وقتی این بررسی تمام شد از دوستی بخواهید تا دوباره رزومه تان را از لحاظ املایی بررسی کند.بهتر است که اول خودتان غلط های تان را اصلاح کنید.

پس از اتمام،رزومه را چندین بار بخوانید و از خودتان صادقانه بپرسید”اگر کسی این را برای من ارسال کند،آیا تحت تاثیر قرار می گیرم؟”.ممکن است پاسخ باب طبع شما نباشد و هنگامی که فکر می کنید تمام شده،اگر کمتر از دو ساعت زمان صرف کرده باشید،احتمالا اصلا خیلی خوب نیست.

رزومه به زمان زیادی نیاز دارد:بازخوانی،تصحیح،بازخوانی،بررسی نهایی…

رزومه باید واقعا خوب باشد.بنابراین به آن زمان زیادی اختصاص دهید.فقط با برنامه شغلی به هدف تان می رسید.هنگامی که رزومه تمام شد بیشترین کاری که طی سال های بعد باید انجام دهید این است که یک خط یا دو خط آن را هر از گاهی تغییر دهید تا همیشه به روز باشد.

2.3 فضای خود را هدر ندهید

هنگامی که کارفرما از شما رزومه می خواهد،به این ترتیب می تواند در مورد پیشینه شما اطلاعات بیشتری کسب کند.بدیهی است که این مسئله تعیین می کند که آیا شما از تجربه کافی برای کار خاص مورد نظرتان برخوردار هستید یا نه.

در کل رزومه باید یک یا دو صفحه با حدود سه خط برای نام و آدرس و سه خط برای جزئیات شخصی باشد که در مجموع شش خط یا کمی کمتر از یک چهارم صفحه است.این بدین معنا است که شما یک و سه چهارم صفحه دارید تا بتوانید کل سابقه و تحصیلات شغلی خود را مستند کنید.بدیهی است که فضا ارزشمند بوده،بنابراین آن را هدر ندهید.باید در تشریح ویژگی های خود از هر اینچ فضا با دقت استفاده کنید.روش هایی برای انجام این کار وجود دارند.اما قبل از پرداختن به جزئیات به چند نکته ی مهم دیگر اشاره می کنم.

3.3 خلاصه کردن

هنگامی که شما یک خط از متن رزومه خود را می نویسید آن را بخوانید و از خود بپرسید که چگونه می توانم آن را خلاصه تر کنم و بیان چه چیزهایی ضروری نیست.شما تعجب خواهید کرد که چه قدر متن غیرضروری را می توانید از هر سطر حذف کنید و در عین حال بر معنا تاثیر نگذارد.به عبارت دیگر یک خط بنویسید و سپس آن را خلاصه کنید.شما همیشه می توانید.

حال به این دو جمله برای مثال نگاه کنید:

هنگامی که پزشک معالج در تعطیلات و یا سفر کاری خارجی بود کارهای او را من انجام دادم.

پیشنهاد می کنم کل این جمله به این شکل خلاصه شود:

در غیاب پزشک معالج جایگزین ایشان بودم.

این همان معنا را می دهد اما کمتر از نیم خط است و این یعنی خلاصه کردن.متن کمتر،اثر بیشتر!

4.3 خلاصه کردن هر خط

ابتدا هر خط را کامل بنویسید.سپس آن را خلاصه کنید…و وقتی انجام شد دوباره آن را خلاصه تر نمایید.سپس می توانید از فضای ذخیره شده به منظور اطلاعات جالب تر یا مرتبط تر برای خواننده استفاده نمایید.با انجام این کار،خودتان از میزان فضایی که خالی شده تعجب خواهید کرد.

بدون شک این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که که اغلب در رزومه صورت می گیرد.یکی دیگر از خطاهای بزرگ اتلاف فضا برای نام و آدرس است.تکرار نام و نام خانوادگی در سمت راست و چپ ضرورتی ندارد.کافی است یک بار در محل مناسب نام و نام خانوادگی تان را بنویسید،همین برای خواننده کافی خواهد بود.

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

بخش چهارم:رزومه ای چشم نواز بنویسید

1.4 به دنبال راهنمایی های خوب باشید

من قبلا به “چشم نوازی” اشاره کردم و قرار بود که توضیح بدهم.واضح است که ارائه اطلاعات روشن و مختصر در رزومه یکی از مهم ترین موارد است.یکی از عناصری که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند “چشم نوازی” می باشد.افراد ساعت ها بر روی اطلاعات خود در رزومه کار می کنند،آن را تدوین کرده،ویرایش می کنند و تغییر می دهند و در نتیجه رزومه غالبا حاوی اطلاعات خوبی بوده،اما تمام آن ها در فرمتی یکسان نوشته شده اند.

عناوین همگی مشابه یک دیگر،پاراگراف ها طولانی و کل رزومه یکنواخت و خسته کننده است.وقتی قصد دارید طرح رزومه خود را انتخاب کنید،شما باید نگاه بیننده یا خواننده در نظر بگیرید.اگر یک صفحه مملو از اطلاعات و صفحه بعدی به طور پراکنده نوشته شده باشد این درست به نظر نمی رسد و ظاهری نامرتب خواهد داشت.

2.4 رزومه خود را تجزیه و تحلیل کنید

رزومه خود را تجزیه و تحلیل کنید.هر عنوان یا هر موضوع می تواند یک طرح متفاوت ارائه دهد.بخشی از متن ممکن است برجسته باشد.برخی از خطوط پاراگراف ها با تورفتگی،برخی با تورفتگی بیشتر و برخی با نشانه هایی به شکل دایره سیاه کوچک نوشته می شوند(به صورت لیست شده).مدل های دیگری هم وجود دارند و من همه ی آن ها را نشان می دهم.مهم این است که رزومه شما قبل از خواندن جالب به نظر برسد(از نظر ظاهر).اما همیشه با یک فونت بنویسید.

با قرار دادن متن در قالب های مختلف و یا طرح بندی و یا در مکان های خاص به طور استراژیک،می توانید توجه خواننده را به قسمت هایی جلب کنید که می خواهید اول آن را بخواند.هم چنین این امکان را برای خواننده فراهم می نماید که به هر مطلبی بازگردد و هر موضوعی برای بازخوانی را پیدا کند.با انجام این کار رزومه شما این ویژگی ها را خواهد داشت:

  • همان طور که می خواهید خوانده می شود
  • خواندن آن آسان می باشد
  • چشم نواز بوده
  • در یاد خواننده باقی می ماند

3.4 رزومه صحیح از لحاظ نوشتاری

تفکیک جملات و پاراگراف ها می تواند کل متن رزومه را چشم نوازتر و جالب تر کند و خواندن آن را آسان تر نماید.

4.4 اول از هر کسی رزومه تان را بررسی کنید

مهم است به یاد داشته باشید که وقتی رزومه کامل شد،ابتدا باید آن را به دقت بر روی صفحه کامپیوتر یا لپ تاپ/تبلت مشاهده کنید و سپس آن را چاپ کرده و دوباره نسخه چاپی آن را بررسی کنید.خواهید دید که آن دو ظاهری متفاوت دارند.آن چه که بر روی صفحه نمایش داده می شود،اغلب در نسخه چاپی،بیش از حد برجسته یا درشت خواهد بود.

به یاد داشته باشید که افراد مختلف رزومه شما را در شرایط گوناگون مشاهده می کنند.اولین نمایش رزومه تان احتمالا بعد از ارسال فوری برای یک کارفرما،روی صفحه نمایش کامپیوتر خواهد بود.این فرد بنا به مسئولیتی که دارد بسیاری از رزومه ها را غربالگری می کند.پس شما باید برای عبور از اولین مانع خوب باشید.دقت کنید که به همان اندازه که روی صفحه نمایش خوب نشان داده می شود در نسخه چاپی هم همان طور باشد.

پایان بخش اول.

مطالعه بیشتر:تفاوت رزومه و سی وی چیست؟

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

رزومه چیست؟چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم(قسمت دوم)

فهرست مطالب این بخش:

چه چیزی کلید اصلی است؟

  • 1.5 تیتر اصلی شما در رزومه
  • 2.5 توصیه

نمونه رزومه استفاده شده

  • 1.6 نوشتن رزومه
  • 2.6 نام و آدرس شما
  • 3.6 تحصیلات و صلاحیت
  • 4.6 دروه های آموزشی
  • 5.6 زبان
  • 6.6 مشخصات شخصی

یک پروفایل شخصی

  • 1.7 مشخصات،مهارت ها و سابقه شغلی
  • 2.7 مشخصات پروفایل چیست؟

سابقه شغلی شما

  • 1.8 سخت ترین قسمت
  • 2.8 چگونه می توانم اطلاعات مربوط به سابقه شغلی را بیابم؟
  • 3.8 من چه کرده ام؟
  • 4.8 لیست دستاوردها

مهارت شما

  • 1.9 چرا مهارت ها را اضافه می کنید؟
  • 2.9 قالب بندی مهارت های شما

فرمول مشخصات

  • 1.10 فرمول مشخصات شما

سابقه شغلی شما

  • 1.11 رزومه شما
  • 2.11 هر عبارت ذکر شده را بررسی نمایید
  • 3.11 تفکیک متن
  • 4.11 جدا کردن واژه ها از یک دیگر

جزئیات کدام شغل در ابتدا باید ذکر شود

  • 1.12 اگر شغل قبلی تان نسبت به زمان فعلی اهمیت بیشتری داشته باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟

نتیجه گیری

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم

چه چیزی کلید اصلی است؟

1.5 تیتر اصلی در رزومه شما

یک رزومه معمولا شامل 6 یا 7 دسته اطلاعات مختلف می شود.و هیچ موقعیت مطلق یا صحیحی برای هیچ کدام وجود ندارد.تعداد موضوعات هر شخص بسته به سابقه اش متفاوت خواهد بود اما معمولا شامل جزئیات زیر می شود:

  • اطلاعات شخصی
  • آموزش و صلاحیت ها
  • آموزش اضافی
  • سابقه شغلی
  • مهارت و تجربه
  • زبان
  • پروفایل،که اختیاری است.اما اگر به درستی انجام شود می تواند بسیار موثر باشد.

هر یک از این موارد را می توان در رزومه استفاده کرد و امکان تغییر در مکان درج اطلاعات وجود دارد.دوباره تاکید می کنم هیچ قانون ثابتی برای چیدمان وجود ندارد،فقط آن را به سبک خودتان انجام دهید.

2.5 توصیه

در مراحل اولیه نوشتن یک رزومه،اگر بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ کار می کنید،ایده ی خوبی است که است که هر بخش از متن را درون جعبه ی متنی جداگانه بگذارید.تمام قسمت آموزش در یک جعبه،تمام مهارت ها و دستاوردهای شما در یک جعبه ی متنی دیگر و غیره.شما می توانید جعبه تحصیلات را پایین بگذارید،جعبه ی مشخصات را در بالا قرار دهید و یا هر طرحی که می خواهید امتحان کید.این کار خیلی سریع و راحت انجام می شود.

از این نقطه به بعد،ما شروع به ساختن طرح رزومه خود می کنیم.این کار را به آرامی انجام می دهیم و می توانم به شما اطمینان دهم که اگر به تمام نکات ذکر شده عمل نمایید،نتیجه آن ،رزومه ای حرفه ای با اطلاعاتی قابل قبول برای کارفرمایان و استخدام کنندگان خواهد بود.

بیان مهارت ها،بخش مهمی از رزومه شما است و عنوانی است که اغلب حذف می شود.اگر به روند مصاحبه فکر کنید،مصاحبه کننده متمرکز بر دو چیز است.اول به سوالاتی در مورد سابقه شغلی شما و وظایف و مسئولیت هایتان در آن می پردازد و دوم این که شما در کدام یک از آن ها خوب هستید و بهترین نتیجه را رقم می زنید.

نمونه رزومه استفاده شده

1.6 نوشتن رزومه

طرحی که تمام اطلاعات را در خود جای دهد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نام و آدرس
  • تحصیلات
  • زبان ها
  • اطلاعات شخصی

این ها همه چیزهایی ساده هستند.آنها جزئیاتی از واقعیت،مانند نام و آدرس شما،و دستاوردهایی مانند توانایی هایتان می باشند.شما فقط به این چیزها نگاه کرده،تاریخ ها را بررسی می نمایید و جعبه را پر می کنید.

2.6 نام و آدرس شما

  • نام و نام خانوداگی
  • آدرس
  • تلفن ثابت
  • تلفن همراه
  • ایمیل

3.6 تحصیلات و صلاحیت

سابقه شغلی همه بسیار متفاوت است.به همین دلیل هیچ قاعده ثابتی برای ترتیب محتوا وجود ندارد.میزان مدارک تحصیلی که باید ذکر کنید،مستقیما با مدارج علمی شما مرتبط است.

به عنوان مثال،مدیر یک مدرسه،مدارک تحصیلی خود را به همراه ریز نمرات ذکر می کند.بعدا آن شخص با دریافت مدرک دانشگاهی،واجد شرایط شده و آن را هم اضافه می کند.در سطح بعدی او می تواند یک استاد باشد.اگر این مدرک را بگیرد و فضا کم باشد،می تواند مدارک دبیرستان و ریز نمرات را حذف کند.با افزودن صلاحیت دیگری مانند دکترا،سپس مدارک مربوط به دوران دبیرستان مهم نیستند.

اگر هم اکنون در حال تحصیل در رشته یا مقطع تحصیلی دیگری هستید،آن را در بخش تحصیلات خود قرار دهید،اما اضافه کنید که دقیقا در چه زمانی به اتمام می رسد.

اگر از طرف دیگر هیچ مدرک تحصیلی ای ندارید،اما گواهینامه ها،دیپلم ها و مهارت زیادی دارید که به هم ربط ندارند،می توانید به صفحه دوم بروید و در سابقه شغلی آن ها را مستند کنید.

در این صورت همان طور که در مثال قبلی نشان داده شد،زمانی که فضای کافی برای جزئیات شخصی وجود ندارد،می توان آن اطلاعات را به پایین صفحه منتقل کرد.در این مرحله اولیه پیشنهاد می کنم بیش از حد نگران مکان نباشید.هر موضوعی را می توان به مکان دیگری منتقل کرد و به شکلی برای جلب توجه به کار گرفت.

4.6 دوره های آموزشی

منطقی نیست که تمام مدارک کم اهمیت و قدیمی ذکر شود.تنها دروه هایی را مستند کنید که مورد علاقه کارفرما باشد.برای مثال دروه ی برنامه ریزی مالی،مهارت های ارتباطی و …باز هم تاریخ و عنوان مناسب دوره مهم است.

5.6 زبان

فقط زبان هایی مهم هستد که در آن ها مهارت کافی برای صحبت و درک کردن دارید.اطلاعات مربوط به زبان معمولا در صفحه اول یا در قسمت سابقه شغلی قرار می گیرند.

6.6 مشخصات شخصی

هیچ گونه تعهدی برای ارائه اطلاعات شخصی وجود ندارد.اما به نظر من بهتر است این اطلاعات را در مراحل اولیه فرایند جست و جوی شغل وارد کنید.در حالی که بعضی از افراد تصور می کنند که سن یا وضعیت تاهل مهم نیست و حتی در بسیاری از موارد خلاف قانون است که حتی در هنگام ملاقات،جنسیت،سن و وضعیت خود را نیز در نظر بگیرند؛اما کارفرمایان به این دست اطلاعات توجه دارند.

در واقعیت کارفرمایان بی سر و صدا و در ذهن خود برای آن ها اولویت خاصی دارند.بنابراین معتقدم که آن را در رزومه قرار دهیم و در مراحل اولیه بررسی کنیم.

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم

یک پروفایل شخصی

1.7 مشخصات،مهارت ها و سابقه ی شغلی

از خود بپرسید:”چه اطلاعاتی برای کارفرما مهم تر است؟”.بدون شک آن ها ابتدا به این موارد مراجعه می کنند:

  • شغل فعلی یا آخرین شغل شما
  • سپس مجموعه مهارت هایتان

با نمایش پروفایل در رزومه خود می توانید تا حدی تاثیر بر آن چه بگذارید که بیننده اول و یا دوم می خواند.به عبارت دیگر اگر اطلاعات اصلی تان را اول بخوانند،شانس قبولی رزومه شما افزایش می یابد.یک بررسی دقیق تر به نوبه خود شانس دعوت به مصاحبه را افزایش می دهد.

2.7 مشخصات پروفایل چیست؟

پروفایل حاوی اطلاعاتی درباره شما است.اگر به خوبی بیان شود می تواند بسیار قدرتمند باشد و تصویری از شما ایجاد نماید که با اطلاعات دیگر در رزومه تان پشتیبانی می شود.پروفایل مجموعه اطلاعات را به طور یک جا فراهم می نماید.هم چنین به خواننده در مورد مسیر شغلی که تا به امروز طی کرده اید،سطح تحصیلات و مسیری که در آن می خواهید به کار خود ادامه دهید،قبل از خواندن سابقه شغلی شما کمک ویژه ای می کند.

پروفایل شما باید اطالاعات بسیار مهم و سودمندی از شما نشان دهد.این چیزی است که شما باید در مصاحبه از آن استفاده کنید و مطمئن باشید هر آن چه را که در پروفایل خود نوشته اید با جزئیات از شما سوال خواهد شد.

یک پروفایل خوب بسیار موثر است.بنابراین اطمینان حاصل کنید که پروفایل حرفه ای دارید و فقط حقایق را ذکر نمایید.نکاتی که در رزومه ذکر می شوند باید مستقیما به حرفه گذشته و کنونی شما مربوط شود.

سابقه شغلی شما

1.8 سخت ترین قسمت

این سخت ترین قسمت است و می تواند به عنوان هسته اصلی رزومه شما در نظر گرفته شود.در این قسمت اطلاعاتی را جمع آوری می کیند که یک کارفرما می خواهد درباره شما بخواند.

هر یک از موضوعات در این بخش،می تواند کارهای زیادی را برای رسیدن به هدف انجام دهد.اطمینان حاصل کنید که هر جمله ای که مستند می کنید در مورد موفقیت آن مطمئن هستید.

اطلاعاتی که ارائه می کنید،فقط کافی است تا خواننده را وسوسه کند که بخواهد اطلاعات بیشتری کسب کند.به عبارت دیگر این شما را برای مصاحبه فرا می خواند.اگرچه نباید فراموش کرد که موفقیت ها در هر زمینه و مهارت های کسب شده را کوتاه و مختصر باید بیان شود.

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم

2.8 چگونه می توانم اطلاعات مربوط به سابقه ی شغلی را بیابم

تلاش برای به یاد آوردن نکات برجسته یا دستاوردهای کلیدی در طول حرفه تان دشوار است.به خاطر آوردن دستاوردهای بسیار قدیمی حتی سخت تر خواهد بود. به هر حال این کار بسیار مهمی است که شما انجام می دهید.موفقیت های جدید که از چند سال پیش وجود داشتند ممکن است توانایی شما را به شکلی نشان دهد که یک کارفرمای بالقوه از آن ها قدردانی کند.

به همین ترتیب تلاش برای شناسایی مهارت هایی که به دست آورده اید نیز به همان اندازه سخت است.پس عجله نکنید.با دقت و صرف زمان کافی این کار را انجام دهید.

3.8 من چه کرده ام؟

برای پر کردن صفحه ای حاوی دو ستون،به اولین کار خود بیندیشید.مدتی را به تنهایی بنشینید،استراحت کنید و اجازه دهید ذهن شما به روزهای نخستین برگردد.بگذارید ذهن تان به سال ها پیش برود و هر رویدادی را که به خوبی انجام داده اید به یاد بیاورید.

این امر می توادن در ابتدا بسیار دشوار باشد اما بعد از گذشت دو دقیقه مغزتان همه چیز را یادآوری کرده و شما شروع به فکر کردن درباره موضوعات،موفقیت ها،کارهای انجام شده،دستاوردها و غیره خواهید کرد.به ترتیب همه را به یاد می آورید.بنابراین فکر کنید…

من……من چه کرده ام؟…..من چه کرده ام؟…… همان طور که تصور می شود آن را باید در سمت چپ صفحه بنویسید،آنها فقط یادآوری هستند.همه چیز را بدون توجه اهمیت شان بنویسید.اگر چیزی مهم نیست می توانید بعدا آن را حذف کنید،اما ابتدا هر چیزی که به ذهن تان می رسد را در ستون سمت چپ یادداشت کنید.

4.8 لیست دستاوردها

اگر می خواهید تمام کارها یا دستاوردهایی که تا به امروز تجربه کرده اید را ثبت نمایید،کل صفحه اول و دوم را کامل کنید.

به خودتان فرصت دهید و سعی کنید جزئیات کار قبلی خود را به یاد بیاورید.اطمینان داشته باشید که این روش بسیار کارآمدی برای یادآوری نکات برجسته گذشته در حرفه شما است زیرا به صورت متوالی با آن سر و کار داشته اید.

شما فقط محتوای خوب و با کیفیت برای رزومه می خواهید.به کل حرفه خود و نه فقط رویدادهای مهم فکر کنید،آن وقت متعجب خواهید شد که چه موضوعات ارزشمندی را به خاطر خواهید آورد و این مبنای اظهار نظر در رزومه شما خواهد بود.

همه چیز را یادداشت نمایید و بعدا هنگام بررسی لیست می توانید بهترین قسمت ها را انتخاب کرده و بقیه را حذف نمایید.

با این روش شما به آرامی لیستی از دستاوردها و مهارت هایی با ارزش،برای ثبت کردن را انتخاب نموده و درج می نمایید.با دقت آن ها را بررسی نمایید و تصمیم بگیرید که کدام یک را می خواهید نگه دارید و توسعه بدهید.

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

مهارت شما

1.9 چرا مهارت ها را اضافه می کنید؟

من معتقدم بیان مهارت ها،بخش مهمی از رزومه شما است و عنوانی است که اغلب حذف می شود.اگر به روند مصاحبه فکر کنید،مصاحبه کننده متمرکز بر دو چیز است.اول به سوالاتی در مورد سابقه شغلی شما و وظایف و مسئولیت هایتان در آن می پردازد و دوم این که شما در کدام یک از آن ها خوب هستید و بهترین نتیجه را رقم می زنید.

جزئیات این سوالات تا حد زیادی توسط آن چه شما در رزومه خود درج کرده اید مشخص خواهد شد.شما بهترین قسمت های تجربیات شغلی خود را ثبت کرده اید و احتمالا در مورد بیشتر آن ها سوال خواهد شد.

با وارد کردن آن ها شما از مصاحبه کننده می خواهید سوالاتی را که می خواهید،بپرسد،زیرا شما به وضوح آن ها را مستند کرده اید و البته پاسخ ها را به خوبی می دانید.بنابراین همه مهارت ها را اضافه کنید.

2.9 قالب بندی مهارت های شما

بخش مهارت های شما می تواند به دو حالت در دو ستون یا به صورت تک خط با نقاط قالب بندی شود.این رزومه شما است.بنابراین آن را به هر شکلی که دوست دارید قالب بندی کنید تا خواندن آن آسان باشد یعنی ترتیبی منطقی داشته باشید.

فرمول مشخصات

1.10 فرمول مشخصات شما

اکنون که دستاوردها و مهارت های خود را مشخص کرده اید،زمان آن رسیده است که مشخصات خود را تدوین کنید.معمولا سه پاراگراف کوتاه کافی خواهد بود.پاراگراف اول می تواند تعدادی از دستاوردها و مهارت های اصلی شما را مستند سازی کند.

پاراگراف دوم ممکن است به مدارک تحصیلی شما و آن چه انجام می دهید اشاره کند.

پاراگراف سوم مجموعه مهارت های مربوطه را بیان می کند و نتیجه گیری می شود:

  • چه قدر برای شغل درخواستی مناسب هستید
  • میزان تجربه کلی شما چه اندازه می باشد

پس از ایجاد یک مشخصات خوب،آن را در صفحه اول با تورفتگی و با فونت درشت اضافه کنید.با استفاده از این فرمت رزومه شما کاملا واضح در صفحه اول قرار خواهد گرفت و می توانید مطمئن باشید رزومه شما به طور کامل خوانده خواهد شد.

سابقه شغلی شما

1.11 رزومه شما

صفحه اول تاکنون خوب به نظر می رسد و اکنون بخش مهم بعدی سابقه شغلی شما است.به یاد داشته باشید که اولین اطلاعات یکی از اولین مواردی است که توسط کارفرما مشاهده می شود.بنابراین باید خوب باشد.

مستند کردن سابقه شغلی خود به این معنی است که شغل فعلی یا گذشته باید با این موارد شروع شود:

  • 1.از این سال تا این سال در آن جا مشغول به کار بوده اید
  • 2.نام شرکت
  • 3.عنوان شغل فعلی یا آخرین شغل شما

با انجام این کار به خواننده مهارت های خود را نشان می دهید.به عبارت دیگر در ذهن خواننده حک می کنید که چه نوع کارهایی انجام داده اید یا انجام خواهید داد.

2.11 هر عبارت ذکر شده را بررسی نمایید

این جا است که باید به لیست مهارت هایتان مراجعه کنید.جملات را بررسی کرده و کمی و کاستی ها و توضیحات اضافی را مستند کنید.

3.11 تفکیک متن

جزئیات شغل فعلی یا آخرین شغل باید به بهترین نحو ممکن و با فاصله نوشته شود.

4.11 جدا کردن واژه ها از یک دیگر

بین هر سطر فاصله کافی بگذارید و کلمات را به طور جداگانه و تفکیک شده بنویسید.سپس نه تنها اطلاعات بیشتری را می توانید اضافه کنید بلکه در نگاه اول همه چیز بسیار جذاب تر خواهد بود.

جزئیات کدام شغل در ابتدا باید ذکر شود؟

1.12 اگر شغل قبلی تان نسبت به زمان فعلی اهمیت بیشتری داشته باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟

ممکن است با موقعیتی رو به رو شوید که شغل قبلی شما با موقعیت پیشنهادی،بیشتر مرتبط باشد.بنابراین در قسمت دستاوردها،اطلاعات مربوط به شغل قبلی و نه فعلی را مستند کنید تا کاملا برای خواننده تجربیات تان مشخص شود.

نتیجه گیری

محتوای رزومه باید توسط شما و به سبک خودتان نوشته شود.هرگز کپی نکنید و با زبان خودتان بنویسید.

به خاطر داشته باشید که رزومه “بروشور” شما است و مانند هر بروشور دیگری باید با یک نگاه محصول را به فروش برساند.

اطلاعاتی که ارائه می دهید،نشان دهنده ی مهارت و تجربه لازم شما است.مهم ترین جزئیات باید در ابتدا قرار بگیرند اما اطلاعات باید به صورت دقیق و مختصر باشند.برای نوشتن رزومه وقت صرف کنید و وقتی یک صفحه انجام شد آن را رها کنید و دوباره فردا به سراغش بیایید.چند ساعت خیره شدن به یک صفحه می تواند تمرکز شما را از بین ببرد و خطاها از چشم تان دور بماند.

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم

1 دیدگاه

  1. […] مطالعه بیشتر:چگونه یک رزومه استاندارد بنویسم؟ […]

ارسال دیدگاه